tirsdag 6. mai 2014

På sykkel ned favorittstien.

Når eg var på sykkeltur, søndag, ble konklusjonen at det var den gøyeste stisykkelturen til no. Av de stiene eg har syklet, så er favorittstien min Grøneholten ned. Eller dvs nesten fra Grøneholten. Øverste partiet er for smalt til at trøene får plass, og for ulent til å klare å sitte på sykkelen hele veien ned. Så eg starter her med dette steinpartiet som du ser på bildet under. Overkommelig lengde å gå med sykkelen opp og du får med utsikten.
 

Begynner med en kort flate, for så å bli lett variasjon av litt bratt og ulent. God trening for teknikk og balanse på sykkel. Føler eg er blitt enda bedre venn med sykkelen no, kontra når eg bare syklet lett terreng/traktorveg.



Litt morsomt når du treffer folk på vei opp, som lurer på om det virkelig er mulig å sykle ned. Hører et stort gisp og "foooorsiiiiiktiiiiig!!" bak deg, på vei ned de ulente partiene.

Fra Torset har eg brukt å sykle ned stien til venstre, som bildene under viser. Men der bør du ikke være helt nybegynner på tur alene. Veldig mye røtter, bratt og mye stein/crux, i tillegg til at det er en populær sti for turgåere som du må ta hennsyn til. Og teknikken bør sitte litt.



Nå sist tok eg den andre stien, som fortsetter rett fram når du kommer ned til Torset. Som bildet under viser, var det mer av det som kalles flysti. Ikke så ulent som stien beskrevet over, men skal være litt obs hvis du aldri har syklet der før, for noen parti er litt ulent. Spesielt siste delen hvor du kommer inn igjen på hovedstien. Men absolutt et gøyt alternativ hvis du er ny på stisykling. En slik sti eg har vært på jakt etter. Blitt min favoritt sti til nå. Her får du og øvd litt på svingteknikken.




Fint å ta seg en pause her og nyte utsikten og hente seg inn igjen litt. Å sykle nedover er mye hardere enn man tror. Konsentrasjonen og pulsen er høy. En pust i bakken trengs underveis. Viktig å nyte turen og naturen og. Ikke bare peise avgårde.



Eg har syklet en del landeveissykling, men stisykling er desidert det kjekkeste. Tryggere og m.t.p hvor mange som hater syklister i veibanen.


Høres det fristende ut med stisykling, så bli med meg på neste tur ;)

Nå er sykkelen nyvasket og kroppen lader opp til sykkeltur med venner. Vi er 4 damer + min mann som skal på guidet stisykling i Kaupanger på lørdag. Blir spennende!

2 kommentarer:

  1. Dette så morro ut! Veldig fristende å prøve en tur. Fine bilder! Hvilket kamera bruker du?
    God tur videre!

    SvarSlett
  2. Hei LarsenFoto - det er veldig moro :) Disse bildene er tatt med mobilen - sony xperia z, men har redigert de litt i CS5 med en lett HDR toning. Ellers tar eg bildene med Nikon D610.

    SvarSlett