fredag 4. juli 2014

Sykkeltur med nytt kamera


Å sykle er kjekt. Stisykling er fantastisk moro, men avhengighetsskapende. Skal innrømme at eg er hekta! Det gir en kjempe god feeling når du mestrer det. Enda større feeling når du våger deg ut i tøffere terreng.
Ikke nok med det. Eg får brukt 2 av mine største lidenskaper på en og samme tid. Fotografere og filme på nye sykkeleventyr. Lykkerus!






I dag har eg hatt med meg et nytt kamera. Første test-tur med Canon G1X MarkII. Kom over et brukt (2mnd) til halv pris. Eg er for redd for speilrefleksen. Den våger eg ikke å ta med i sekken på slike turer. Mobilkamera begynner å svikte, så da gikk skattepengene med til et kompaktkamera som eg ikke trenger å være så altfor redd for om eg skulle gå skikkelig på trynet.

Klar for en sykkeløkt og kameratest. Ronja ligger og iaktar oss. Forstår at vi begge skal på tur. Dessverre uten hund denne gangen. Arvid på vei til Hornindal for å gå fjellmaraton. Eg haiker med Arvid til Ormehaug.

Motsatt vei av Hornindal, men snille Arvid svipper meg opp på Ormehaug. Kroppen har fått bra med hvile etter sist sykkeltur. Kjenner meg klar for en kort tur.








En selvutløser-test. Liker at LCD-skjermen kan vippes rett opp, slik at eg ser bildet som blir tatt med selvutløser, om eg står foran kamera. Har og flere valgmuligheter. Kan f.eks lage din egen variant med hvor lang tid selvutløser skal være og hvor mange bilder som skal taes etter hverandre. Eg har brukt 10sekunds selvutløser og 3bilder for å sikre at 1 bilde blir fanget i rett tid mens eg er i fart.


Stilt fargebalansen til vivid og jpg. Det er jo sommer og masse farger ut i naturen. Vanligvis tar eg bilder i Raw-format, men ønsker å se hva kamera kan levere i jpg. Samtidig teste noen av ekstra funksjonene...




...som toy camera.

De ekstra funksjonene er kjekt å ha, men blir ikke de mest brukte. Liker å styre det selv i Photoshop.
En spennende funksjon eg gler meg til å teste, er stjernehimmel og startrail. Noe eg er svært fasinert av og prøvd meg litt på med speilrefleksen.

Ny selvutløser-test. 10 sek og 3 bilder på rappen.







Helt greit kamera til det bruk som er tiltenkt. Når en er vandt med fullformatskamera, så blir det vanskelig å nå opp, men eg er ikke like kresen som før. Til hverdagsbruk, fjelltur og ferie, så er det er supert alternativ. Tar mindre plass og har speilrefleksinnstillinger. Ønsker du å lese mer om kamera, kan du gjøre det her.

Var kjekt å være tilbake på stien Ormehaug- Torsetbotn.

Har noen nye fjellturer på lur. Først må kroppen hvile og Arvid bli restituert etter Hornindal-rundt.

God helg :)

2 kommentarer: