mandag 21. oktober 2013

Lang lukkertid og rennende vann

Har tatt steget over i fullformats kamera. Nikon D300 er byttet ut med Nikon D600 . Storfornøyd med det! Fotonerd eg er, klør i fingrene, kroppen skriker etter behov for å ta det med ut på fototur og gi det/meg noen utfordringer... :)
Når det glimter til med godvær her på vestlandet, må en bare hive seg rundt å få det gjort.
Pakket med normal-soomen ( Nikon 24-85mm F3.5-4.5G VR), ND8 filter, stativ, fjernutløser og mobil. Kjørte opp til demningen og gikk et lite stykke inn i skogen.
Var bra driv i elven. Skulle nok ønske eg hadde støvler framfor joggesko...kremt...ja burde visst bedre. Får huske det til neste gang.

Eg har brukt manuell innstilling. Da kan eg selv styre hvilken blender og lukkertid eg vil ha. Lukkertid har eg styrt gjennon bulb for å holde lukker åpen så lenge eg ønsket. Fjernutløser har eg brukt for å slippe å sitte så lenge på huk at jeg stivner i knærne, og for å minske vibrasjoner.
Bildene er tatt i raw format, justert i Lightroom4 for så å gi noen av bildene en HDR toning i CS5.



ND8 filter, 46mm, Iso 100, f22, 3 sek.

ND8 filter, iso 100, 46mm, f16, 30 sek.
ND8 filter, iso 160, 24mm, f22, 13 sek.

ND8 filter, iso 100, 24mm, f16, 30 sek.
ND8 filter, iso 100, 44mm, f22, 3 sek. 

Fikk meg en overraskelse når eg hadde lastet opp bildene på pc. På de lyseste bildene var det en helstrukket linje tvers over bildet. Et google søk, så fant jeg ut hvorfor dette skjedde. Skal komme tilbake til det i ett nytt innlegg og med bilder som viser hva jeg mener. Aldri opplevd dette før, men er tydeligvis vanlig på nyere speilrefleks, uansett merke.

Nå må jeg snart ut på leit etter en ny god plass for rennende vann motiv. Liker veldig godt å ta bilder med lang lukkertid og spesielt fasinert av rennende vann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar