lørdag 16. august 2014

Hardtail vs fulldemper blir som Lada vs Landcruiser.

Min konklusjon i alle fall. 
Tok med venninna mi på vår faste terrengløype i nærområde. I dag fikk hun låne min mann sin fulldemper. Siden hun skal låne den når vi skal på Folven stisykkelfestival i Stryn. Greit å bli litt kjent med sykkelen først. Og det var braksuksess, gitt! Et eneste stort smil på dama ned igjennom. Hang i ræva på meg hele veien ned.


Tok alle tøffe tekniske parti på strak arm. Der hun har gått tidligere, susa hun ned på fulldemperen. Ble nesten litt for tøff ...hehe

Stisykling med fulldemper er bare så utrolig gøy. Anbefales! Bedre flyt, mer behagelig og tryggere. Du våger mer i terrenget. I år skal vi 4 jenter på vår første stisykkelfestival. Har forventninger til Himalayastien ;) Gler meg enda mer no.

Nå har eg hatt min fulldemper i snart 1 år og gjort meg opp en del erfaringer og tanker. På tide med en oppsummering:

- Vi byttelånte sykkel på deler av turen ned igjen. Eg på 26er og Anne-Tove på min 29er. Begge fulldemper. 29er/Small - Cube stereo 140 (sykkelen til venstre i bildet over). 26er/Medium - Cube Fritzz 160 (sykkel til høyre i bildet over).  Eg synes 29er hjul er veldig trygt nedover tekniske parti. En monstertruck både nedover og oppover. Triller over alt. Men...eg er 162cm høy. Sykkelforhandlere sier 29er passer best for de over 175 og oppover. Noen mener det er tull. Joda, eg på 162 kan fint ha en 29er. Eg føler ikke det blir helt feil. Har hatt mye gøy med sykkelen. Tatt mange utfordringer eg ikke trodde var mulig. Men som med alt annet, det finnes positive og negative sider, uansett hva man velger. Det eg kjenner med en gang eg går over til en 26er, er kontakten. Kjenner meg mer ned på jorden. Oppleves ikke så høyt ned, som med mine 29er hjul som løfter rammen høyere opp fra bakkenivå. Lengre ned og med min høyde oppleves det litt utrygt  og mister mer kontrollen når eg kommer litt ut av det på tekniske partier. Får ikke foten like godt ned i bakken som med 26er.
Krappe og korte svinger går bedre med mindre hjul. Logisk, men med god teknikk og balanse, kan en klare hva som helst, med hva som helst. Det oppstår ikke så ofte at det er grunn nok til å ville bytte til mindre hjul. Hovedgrunn til å gå ned på hjulstørrelse for min del, er den rekkevidden ned til bakkenivå med beina. 29er er veldig gøy. Går fort ned og opp. Spiser seg gjennom terrenget. Helt sykt, hvordan den spiser seg gjennom crux-partier (steinete). Skikkelig moro! Eg er i grenseland mellom XS og S. Min 29er er S(16"). En typisk M-bruker vil passe godt på en fulldemper i størrelse S med 29er. Eg burde hatt XS, men det er sjelden vare. Tror eg kommer til å gå ned til 27,5 hjul eller 26. Var veldig gøy og føltes veldig trygt med Fritzz'n på mindre hjul, men den har en høyere dempevandring. 160mm mot mine 140mm. Regnes som en grovere stisykkel (dh) enn min. Så de utgjevner hverandre litt med hjulstørrelse og dempevandring. 29er er ikke ideelt til de laveste, etter min erfaring og oppfatning, men går helt greit. Heller ikke totalt feil. Anne-Tove likte seg veldig godt på 29ern. Hun er en typisk M-bruker. Vi får se neste sesong. Har mye gøy med sykkelen :)

Det overrasket meg at eg ikke opplevde noe mindre trygghet på turen med Fritzz på 26" hjul, kontra stereo på 29" hjul. Kjente meg veldig trygg og leken på 26er. Fritzz'n har Muddy Mary framme og Nobby Nic bak. Eg har på min Stereo Hans Dampf  framme og bak.

Blir vel en tur på Finn i kveld.
Fortsatt god helg ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar