onsdag 20. november 2013

Nordlys og kunst

Vært så fasinert av nordlysbilder og misunte dem som fikk oppleve dette fantastiske lyset. Trodde eg måtte til Nord - Norge for å oppleve det.

Vi tror det er mest fuktigt vær på vestlandet, og alle de store opplevelsene skjer andre steder enn her, men sånn er det faktisk ikke. Det gjelder å bruke øynene. Spesielt når det er stjerneklart.
Og med appen nordlysvarsel innstallert på mobilen, så tikker det inne hver gang nordlyset er mulig å se akkurat her eg bor. Takket være den har eg fått oppleve det magiske nordlyset. Å stå under åpen himmel i mørket og se lyset danse på himmelen - det er magisk og vakkert!






Bildet over og under er tatt fra bøen vår. Litt mye lys i nærmiljøet, så det var ikke så godt å se nordlyset på himmelen, men kamera fanget det. På øverste bildet ser du en lang lysstripe over fjellet. Det var egentlig 2 objekter som beveget seg oppover samtidig, men med litt avstand. Konkluderte med at det måtte være fly, men i ettertid har eg fått vite at det var satelitter. Så nå har eg en satelitt app på mobilen og. Den har eg teste ut og sett flere satelitter på kveldshimmelen passere oss.
Litt nerdete ja ;)




Videre gikk turen ned til kaia, for der er det mørkere og så hadde eg sett noen bilder av en kunst utstilling som var satt opp på kaia og tenkte - "der er mitt neste nordlys motiv". Så det var bare å kjøre i vei og teste ut min plan. Selv hvor trøtt eg var, så skulle dette motivet kapres før noen andre gjorde det...alt for nordlyset...;)




Wolfgang Stiller, bor i Tyskland men har vært i Dale og laget kunstverket sitt Matchstick men, på kunstnarsenteret. Disse står og "vokter", "funderer", "speider", "nyter den vakre Dalsfjorden" eller hva enn de har for en hennesikt, men oppmerksomhet har de fått og passet ypperlig inn i min vidvinkel og nordlysbildet. Wolfgang selv likte bildene eg tok denne kvelden og ville bruke dem i sitt neste reklamebrosjyre og ligger allerede på hans facebook side. :)




Stjernerotasjon måtte og være med - her satt eg lukkeren åpen i 11 min. Så mye har stjernene flyttet seg på den tiden og vises som lysstriper.

Vestlandet er en flott plass å bo. Så variert natur og eg treng ikke reise så langt for å få det mørkt nok til å kunne se nordlyset. Noen ganger har det sine fordeler å bo på en liten plass :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar