mandag 16. juni 2014

Topptur med sykkel - Haugsvarden (Sandane)


I helgen ble det full klaff! Min mann skulle sykle Nordfjordrittet og eg hadde lyst å bli med. Med fulldemper så klart. En bekjenkt, Marion, har og prøvd seg på stisykling. Vi har flere ganger prøvd å få til en tur sammen. I helga klaffet det for oss alle. Endelig! Haugsvarden skulle vi bestige med syklene. Rager 862 m.o.h. og er en klassiker i følge denne bloggen. Britt Siv hadde syklet den før. Det gjorde det enklere for oss som var der for første gang.

Arvid måtte tidlig avgårde for å rekke rittet. Kl 08 dro vi fra Dale. Marion og Britt Siv kom seinere. Mens eg ventet, koste eg meg med lunsj og shopping i Sandane.

Turen fra Dale til Sandane tok ca 2t. Eg møtte Marion og Britt Siv ved avkjørselen til Fjellbygda, siden vi skulle den veien. Der ifra kjørte vi et godt stykke opp til Tystadstølen. 30kr i bompenger og en grind som må åpnes og lukkes. 
 

Vi satte alle syklene på min bil og kjørte en bil opp. God parkeringsmulighet der oppe, men en populær sti for fottur, så det kan fylles opp med biler.


3km til Haugsvarden fra parkeringsplassen. Gps'n min var ikke helt enig. Den sa 3,5km.
Gps spor kan du se her.


Kort tur fra parkeringen til Tystadstølen. Der tok vi en lang pause. Måtte nyte været og den flotte utsikten. Og Marion hadde vært innom Bakar Jon.


Litt bratt oppover fra Tystadstølen. Etter ca 1km blir det slakkere og flater ut. Deler av turen kan sykles oppover.
 

Haugsvarden er toppen til venstre i bakgrunnen. Fin sti hele veien. Steinete men ikke så mye at det blir for vanskelig. Fin flyt nedover, men noen tekniske partier med krappe, korte svinger. Se video
helt nederst på siden.


Endelig på toppen. Fantastisk utsikt til å være så kort tur og mange høydemeter. Turen opp til stølen tar unna mange høydemeter. Likevel er lengden på turen ned igjen passe og mye moro.

Ser Anda flyplassen der nede, ytterste armen til venstre. Lote på andre siden av fjorden. 

Blåste litt på toppen. Svette kropper blir da litt kalde. Var godt å ha en tynn jakke i sekken. Spiste en god nistepakke, så bar syklene oss ned igjen. Kan tro det var moro! Se video .

Britt Siv i fin flyt nedover. Tørt og fint på stiene.



En video oppsummering fra turen ned igjen.


Eg slo kolbøtte på nedturen. Var i veldig lav fart. Ingen skramme. Raskt opp på sykkelen igjen, men godt å ha beskyttelsesutstyr på.

Takk for turen jenter! Det var en flott tur og skikkelig moro. Nå vil Arvid være med neste gang.
:)


2 kommentarer:

  1. Du er tøff, Monica :-)
    Fine bilder og godt dokumentert tur !!
    Takk igjen for tips :-)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig å komme hjem fra sykkeltur i Bulandet og se din hyggelige kommentar :)
    Koser meg med turbloggen din i ny og ne ;)))

    SvarSlett