fredag 11. juli 2014

Surrealistisk konsertopplevelse i Vetvika

Egentlig skulle Marion, Brit Siv og eg på sykkeltur til Steinkorsen i Naustdal. Når eg står opp torsdags morning, tikker facebook meldingen inn. De hadde vært på puben i går og blitt tipset om en konsert i Vetvika.
Tupelo fra Dublin skulle innta en stille bukt på nordvestsiden av Bremanger. Noe som mulig ville bli en fantastisk opplevelse. Kanskje vi skulle reise dit i steden for? 

Mulighetene for å komme til Vetvika er enten med båt eller en lang fottur over stupbratte fjell. Siden vi kom oss seint av gårde, måtte det blir med båt. Konserten begynte kl 18. Marion hadde ordnet båtskyss med broren sin i Bremanger.

Min første tur til Bremanger. Tok en liten rast på Grotlesanden, mens vi ventet på båtskyss. Hørt mye flott om denne stranden. Endelig fikk eg oppleve den fantastisk flotte beachen i Bremanger. Måtte lage et panoramabilde for å vise hele stranden. Ganske idyllisk! Reine sydenstemingen! Skulle ikke tro vi var på vestlandet.


Båtturen til Vetvika tok ca 20 min. Litt tøff rusketur for min del, som har et snev av båtskrekk. Når de begynte å snakke om 2 skjær som vi måtte passe oss for, begynte uroen og bre seg. Så kom bølgene. Var ikke mye vind, men en strøm som gjør at der så og si alltid er litt "røft" på deler av strekningen. Hvis eg forstod dem rett...men ganske så stolt over å ha kommet meg til Vetvika i en selvbygd aluminiumsbåt.


Mange hadde tatt turen til Vetvika  - selv bandet Tupelo, måtte ta båt.

Toalett må en ha på konsert. Den ble og fraktet med båt. Se bildet under. Toalett på en flåte.

Marion har vært på Vetvika før. Aldri har så mange folk eller båter vært her.


Var mange fok der allerede når vi kom. Mange familer har brukt dagen til å bade og sole seg før konserten.



Fantastisk vær og omgivelser. Surrealistisk opplevelse å være på en øde bukt hvor ingen strøm eller bilvei finnes. Men konsert skal det være, med band helt fra Dublin. Utrolig!

Må klype meg i armen. Kan nesten ikke tro at dette er sant!

Tupelo, kul irsk folkemusikk. Beståenda av James Cramer - vokalist, Kevin Duffy, Damien McMahon og Paul Murray.



Vokalisten, James Cramer prøvde iherdig å få den ekstra piffen ut av publikummet. Vet ikke helt hva det er med folket...nå skal det sies at stranden er stor og publikummet var lite. Begrenser seg hvor mange som klarer å ta seg inn til denne bukta, men bandet hadde reist langt. Mistet et fly og båten fikk motorstopp. De måtte plukkes opp av en ny båt. En lang og kronglete reise, så litt mer publikumstrøkk var ønskelig, men det ble liksom aldri noe ekstra trøkk. Bandet og musikken var veldig bra. Noen hadde gått 3timers fjelltur for å komme til Vetvika. Kanskje var folk så bergtatt av hele opplevelsen at de hadde ikke mer å gi...men helt sikker på at alle satte enormt stor pris på bandet og stedet.





Uforglemmelig opplevelse som eg er veldig glad for at eg fikk muligheten til å være med på. Takk Marion og Brit Siv. Takk til din bror og, som fraktet oss fram og tilbake, selv om eg var redd en periode. På tilbake veien, over strekningen med et røft parti og skjær, der tok panikken meg. Begynte å krisemaksimere og tenke på alt som kunne gå galt. Når vi stampet ned, såg eg for meg den selvbygde aluminiumsbåten dette sammen... :p Men det gikk bra...denne gangen og. :))) Glad eg ble med.

Under er en videosnutt fra en låt under konserten på Vetvika.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar