torsdag 6. november 2014

Fjord og fjell, fjære og lang lukkertid.

For tiden er eg hekta på kombinasjonen gråfilter og lang lukkertid. Siden eg var tidlig ferdig på jobb i dag, ble det en liten fototur ned i fjæra før det ble helt mørkt. Eg har et Hoya ND8 gråfilter. Ville teste hvor lenge eg kunne holde lukkeren åpen før himmelen ble utvasket.
Ønsker meg gråfilteret Lee big stopper...og noen flere kombinasjoner, som halvgradert og forskjellige grader som kan kombineres.
Foreløpig gjør redigeringsprogrammet Lightroom så og si samme nytten, men det er mer givende å ha ordentlig filter. Lære seg å kombinere med lys og lukkertid. Få det så perfekt som mulig med minst mulig redigering.



Minimalt med redigering. Kun konvertert til sort/hvit, lagt på et gradert gråfilter over himmelen, samt en liten vignetering for å fremheve lyset.

Gøy med landskapsbilder når en har gråfilter.

3 kommentarer:

  1. Takker og neier Janne :) Naturfoto-lysten er tilbake ;) Gøy å eksperimentere med gråfilter. Bildene blir mer dramatiske...

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar i bloggen min. Nydelige bilder du tar, fotografi er en fin hobby :D

    SvarSlett