mandag 20. januar 2014

Reklamasjon godkjent

Like over nyttår, fikk eg telefon fra Reidar hos Alf Helgheim på Skei. Gledelig nyhet - Nikon har godkjent kravet mitt om D610 i erstattning for D600 som ble sendt inn for 3dje gang, uten å lykkes i å fikse problemet med partikler på bildebrikken. Bra service fra Nikon. Gikk ganske kjapt også.

Var til Førde på torsdag forrige uke. Reidar fikset overlevering i Førde. Han er rå på service.
Først i går fikk eg testet kamera. Uvanlig lang ventettid for meg å være, men har ikke kjent behovet. Tror eg var så lei av alt fotostyret og problemene som var med D600'n. Fikk nærmest "flekker-på-bildebrikken-angst". En må ha opplevd D600 sitt problem for å skjønne hvor gale det var!

Nikon D610





Vidvinkel objektivet (14-25mm f2.8) fikk æren av første test. Delvis stjerneklart i går kveld, så det ble startrails utforsking. Var altfor mye vind til å få kamera 100% stødig, men måtte alikevel prøve.
Satte kamera på manuell innstilling, iso 1600, f4, lukkertid 20sek.Så stilte eg inn opptaksintervall på 150 bilder a 20sek, men eg gadd ikke vente på 150 bilder siden det blåste så mye. Bikkjekaldt og bildet ville bli preget av vibrasjoner, så eg stoppet det på ca 60 bilder. Måtte bare ha gjort det, så eg kunne teste det ut med stacking av bildene i Cs5

Slik blir bildet med innstillingen forklart over, men her er bare 1 bildet - hdr tonet litt i cs5.
Ser faktisk Karlsvognen på bildet over ... og når du ser den, så er det lett å vite finne Nordstjernen. Den ligger rett over. Ved startrails/stjernerotasjon, ser man stjernene rotere i sirkler inn mot nordstjernen. Som på bildet under.





Resultatet av ca 60 bilder a 20sek. Litt uklart og hakket pga mye vind. Men det funker. Så nå er det bare å vente på ett stille øyeblikk, finne ett nytt motiv og ledig tid.
Et widerø fly var på vei til Bringeland. Sees som en langsgående stripe og mellomrommene er pga opptaksintervallene tar liten pause mellom bildene.
Hvorfor ta så mange bilder? Man kan la lukker stå åpen i 40min, men da får man mye støy i bildet og det vil bli altfor lyst bildet og gjerne utbrente partier. Ved å smelte sammen mange bilder med kortere lukkertid, unngår man støy og utbrente partier.

Framgangsmåten i Cs5: åpne Cs - velg File/Scripsts/Load files in to stack. Så får du opp Load layers og der klikk Brows for å velge  alle bildene du vil ha med slik - klikk på første bildet og så hold shift mens du klikker på siste bildet. Da er alle de som skal brukes, markert og trykk så ok og vent til alle bildene er ferdig lastet opp i cs. Når det er gjort, vises alle bildene i et layers vindu. Klikk på det første bildet og velg så layers blend mode/lighten, høyreklikk på samme layers bildet/copy layer style. Så klikk på andre layers bildet, hold shift og klikk på siste bildet. Nå er alle markert og høyreklikk /past layer style. Så igjen høyreklikk/flatten image og alle bildene er smeltet sammen og resultatet blir som over - Startrails/stjernerotasjon.

Siden det var mørkt, fikk eg ideen over meg og måtte prøve "ghost"-effekten. Gå inn og ut av bildet mens lukker står åpen. Mye artig en kan gjøre med kamera og lysten til å fotografere er tilbake - heldigvis :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar