torsdag 9. januar 2014

Starter året med stisykling

Godt nyttår! Då var en lang juleferie over og tilbake til hverdagen. Vinteren lar vente på seg. Det utnytter eg til å sykle i skog og mark.
Lenge har eg hatt lyst å teste downhill/stisykling. I dag var eg tidlig ferdig på jobb og været var, tro det eller ei, opplett. Lyst og fint ute og en sykkeltur måtte det bli. Til helgen skal det nemlig bli minusgrader og fare for isglatte veier.
Siden eg har skiftet dekk på terrengsykkelen, var lysten til å teste de i skikkelig terreng, veldig stor.
Etter litt om og men som - er eg i form til det i dag? Hvor skal eg sykle? Ta sykkelen med i bilen?

Pumpet luft i dekkene (Continental x-king 2.4 framme og bak). Lavt trykk - 19 psi. pga mye terreng og fare for mye bløt sti. Sykkelen i bilen og kjørte til Ormehaugane. Parkerte der og dristet meg til en tur til Torset og ned til demma og hjem.


Her på bildet over, har eg parkert (spurte Gunnvor om lov) og trillet ut sykkelen, og skal starte på stien som du så vidt ser der borte mellom trærne. Skulle ikke tro det var vinter...




Et kort stykke opp i stien, eller rettere sagt traktorveien, møtte eg på et hinder. Stort tre som har rast ned. Måtte løfte sykkelen høyt opp og klatre over. Til tider balansere. Var dårlig med plass å trakke på og kort ut til en bratt skråning. Men det gikk :)

Kjempe fin traktorvei opp fra Ormehaugane. Bløtt og glatte steiner, så dekkene fikk vist hva de er god for, samtidig som teknikken fikk komme til nytte. Spant med bakdekket en gang, men det var fordi eg ikke hadde rett tyngdepunkt.



Nydelig vær. Var helt rett å ta seg en sykkeltur her i dag. Deilig følelse å komme opp i høyden med sykkelen. Trenger ikke bare gå fjellturer. Fult mulig å sykle dem og. Veldig spennende og artig. Anbefales!



Continental X-King 2.4 - Racesport med blackchilli som er en mykere gummi for bedre grep på vått føre. Litt grovere dekk i forhold til det eg hadde (Racing Ralph bak og Rocket Ron framme - hard gummi), men ikke så grove at det hindrer rulleegenskapen på asfalt og grus, og med bedre grep i terrenget. Veldig lydløse var de og til å ha såpass med mønster. Et dekk med stort volum og bredde, så de tåler lavere lufttrykk. Noe som er en fordel i terrenget.
Virker lovende som et allround dekk året rundt. Noen er veldig opptatt av å miste fart osv pga store knaster og myk gummi. Eg kan ikke si eg kjente noe forskjell på farten, men betydelig bedre feste i terrenget. Spinner mindre i motbakkene.


Tok en liten avstikker. Her delte veien seg. Rett fram til Torset og opp til høyre hvor eg står nå, går veien mot Grøneholten. Måtte bare teste terrenget, stort og glatt svaberg og blanding av veldig bløtt gress og gjørme.





Torset og den falleferdige låven. Nå er det bare nedover igjen.

Tok meg nok en pause... måtte nyte terrenget og opplevelsen av å ha sykkelen på Torset. Og ikke minst ta noen bilder (mobilbilder).
Traff på noen hyggelige karer her som og var veldig interresert i sykling. De hadde fått følge av katten sin. Det minte meg om vår gamle katt, Bølla, som fulgte oss på tur hvor enn vi gikk, og gjerne opp på Torset.




Forbi det partiet med mye røtter i alle retninger. Bedre med stein når det først er ulent i stien. Bare la farten være din venn. Slappe av, bakpå med rompa og la sykkelen jobbe seg gjennom terrenget. Utrolig hva man kommer seg over, og der man tror det er lettest å kjøre, der er det ofte vanskeligst. Bedre å bare holde en fin linje og la sykkelen jobbe seg gjennom. Lettere sagt enn gjort. Noen ganger vil eg bare tro at det er lettere på den andre siden og da blir det som oftest bom stopp eller ned i med foten.
Holdt relativt lav fart. Trengte å bli kjente med bakken første gangen. Nå bare gleder eg meg til neste tur og kanskje tar eg en "drop off" der eg feiget denne gangen.





Helskinnet nede, nesten ned i alle fall. Gjenstår bare en lettere gjørmete og småsteinete bakke med noen svinger, så er eg ved demma. En fantastisk artig stitur og bekreftelse på at fulldemper er det eg skal ha. Dette var nok siste tur på halvdemperen min. Nå får den ny eier. Hatt mye glede med Cuben, men nå er rittsykling ut for min del og stisykling inn. Sitte med 2 terrengsykler blir for voldsomt, så bedre noen andre kan få glede av den, mens eg skal prioritere skog og stisykling framover. Gleder meg, men først må eg ha ny sykkel og så spørs det om vinteren er rett rundt hjørnet.



Hjemme på tunet etter en vanvittig flott sykkeltur. En vask må til, så en service, så overlevering til ny eier. Litt trist egentlig, for eg liker denne sykkelen veldig godt. Gitt meg mange gode sykkelopplevelser, men valget er tatt. Stisykling (på fjellet) - "here I come" :)

Når eg kom hjem, så oppdager eg at eg har ingen husnøkkel. Utelåst! Den ligger jo i bilen på Ormehaugane og Arvid jobber ovetid. Men Tone Lill steppet opp vet du. Stod på tunet løpet av 5 min. Kjørte meg opp på Ormehaugane og hentet bilen og husnøkkel. Hjem og av med skitne klær. Middagen var ferdig, den hadde 6. klasse laget på skolen i dag. Restene fikk eg med meg hjem - det trengtes etter en slik tur. Dagen i dag har vært en mega dag :)

Når det gjelder selve runden, så var den ca 3 km i terreng fra Ormehaugane til Torset og ned til Dingemoen i følge gps'n. En passe tur for meg og min fysiske kapasitet som er under streng kontrollert oppbygging. Kan ikke sammenlignes med 3km på asfalt, men for de som er i form til det, kan det anbefales å sykle fra Dale til Ormehaugane - en god motbakke på asfalt/grus, så videre inn i terrenget til Torset og ned igjen til Dale. En god treningsrunde og ikke minst utfordrende. Herlig følelse å kunne sykle i fjellet og skogen. 
At eg ikke har gjort dette før, fatter eg ikke! Bare blitt med tanken, men nå er den og gjennomført. Første men ikke siste gang. :)



2 kommentarer: