torsdag 7. november 2013

Enkelt studio oppsett

Endelig har eg fått kamera tilbake fra service. Måtte selvfølge finne på noe å prøve det på.
Eg har jo begynt å utforske portrettbilder, og kjøpte meg en Lastolite - sammenleggbar bakgrunn på salg i sommer. Den er svart på en side og hvit på andre siden. Med denne blir det ikke mulig å ta helfigurbilder, så eg måtte i dag bruke hunden som prøvekanin for en alternativ løsning til store dropp down bakgrunner. Har ikke store plassen å bruke i stuen så det må være enkle løsninger.

Eg ville prøve ut hvor lite utstyr og enkelt oppsett en kan klare seg med. Så eg lente Lastolite bakgrunnen inntil spisebordet og la et helt hvitt stoff på gulvet, helt inn til bakgrunnen. Plasserte Ronja på stoffet og kjørte blitsen (SB-910) på manuell med styrken 1/2. Blitsen lot eg peke opp i taket som er hvitt og som sprer lyset ned igjen, Dette for å ikke få så hardt lys på Ronja.
Kamera (Nikon D600) på manuell med innstillingen: iso 200, f5.6, 1/100sek.

Resultatet ble slik...



Ronja blir 10 år nå den 10 november. Siste året er hun begynt å sove mer. Så dette er typisk Ronja.
Bortsett fra hvis du sier T-ordet...ut på tur? Da spretter hun opp :)

Mange har digital speilrefleks nå og hvis en vil ta fine studiobilder av sine egne unger, så trenger en faktisk ikke så dyrt og mye utstyr for å ta gode bilder med rein bakgrunn. Lastolite bakgrunnen kan byttes ut med et hvitt stoff som på gulvet. Da blir kostnaden minimal.

Redigering er gjort i Ligthroom 4 - kun justert kontrast og litt lys. Enkelt oppsett og enkel redigering, ble et flott resultat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar