søndag 17. november 2013

Stacking image - macro

Brukt søndagens morning til å google litt om makro fotografering. Har en svakhet for makro. Studert mange makro bilder og kjent på følelsen av å ikke mestre denne type bilder. Blir ikke skarpt nok, slik et makro bilde skal være. Uansett hvilken blender eg bruker så blir ikke bildene skarpe slik eg vil ha de. Må være noe feil på objektiv...eneste unskyldningen eg har funnet...hehe... kan ikke være meg det er feil med...eller? Bruker jo stativ, rask lukkertid, blits osv - alle forhåndsregler for et skarpt makrobilde er brukt, men alikevel synes eg noe mangler...hvordan får de det til? Hva er hemmeligheten?

Jo det skal eg avsløre nå. Teknikken er stacking image! Akkurat som hdr, panorama og star trails. Man tar en serie bilder av motivet og legger dem sammen.
Skal prøve å forklare enkelt.

Her er første bilde i bildeserien.


Slik eg ville ha plassert fokus for å få skarpheten fram der eg ønsker, hvis eg tok kun et bilde.
Makro objektiv og kamera på M (manuell), innstilling f10, 1/200sek, iso 200 og blits på M med innstillingen 1/16 og -07.
Nå har eg ikke fokusert så mye på å ta et bilde med fancy snitt. Dette er bare en første test for å se hvordan resultatet blir med stacking i photoshop.

Som du ser på bildet over, er mye av bildet fortsatt uskarpt. Spesielt i front.
Men eg vil ha hele blomsten og alle dråpene skarpe. Derfor har eg tatt en bildeserie på 14 bilder av samme utsnitt, men for hvert bildet har eg flyttet fokuspunktet rundt på blomsten, manuelt. Autofokus vil bare stresse. Lettere manuelt. Alle bildene må ha samme kamera/blits innstilling.

Ved hjelp av auto blend leyers / stacking i cs5 - ble resultat slik.

Sharp all over! skarpt i front, midten, sidene og bak.

Ligger mange videoer på youtube som viser hvordan teknikken utføres fra start til slutt, derfor har eg ikke tatt meg bryet med å forklare så mye i detalj. Google stacking image og lek deg. Fin teknikk å øve på innendørs når det er ruskevær ute.

Oppsettet eg har brukt.
Solid stativ er en absolutt nødvendighet for å unngå bevegelse når bildet taes. En blits satt litt høyt og peker skrått ned på blomsten, for å holde iso nede og en rask lukkertid for å være sikker på å unngå uskarpe bilder.

Resultatet ble imponerende bra. Blender f22 ville ikke klart å få så mye i bildet så skarpt. Dette skal eg teste ut mer ;)

Mission completed!

Nå vet eg hvordan de får de fantastiske insekts bildene så utrolig skarpe  ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar