lørdag 14. desember 2013

Dalsfjordbrua åpner i dag

Så var dagen her. 14.12.13 - åpning av Dalsfjordbrua. Endelig!
Prosessen startet vel i 1974 og vi kan trygt si det har tatt sin tid. Historien om brua kan du lese om på nettsiden dalsfjordbrua.no.

Faktautklipp:
I 1974 vedtok Stortinget å byggje veg frå Eikenes til Ottersteinen med bru over til Nishammaren.

På fem år bygde ein vel 4 km ferdig planert veg, som omfatta 500 m tunnel og 1,1 km ferdigstilt veg. Arbeidet vart stogga i 1979.

Siden pengene ble brukt opp og arbeidet stoppet opp - er veien omtalt som verdens dyreste geitesti.
NRK - Norske attraksjoner hadde et innslag - se den her

Tenkte det var på sin plass med et lite utlikk av bilder eg har tatt gjennom broprosessen.

2012 og arbeidet er godt i gang

De har stått på dag og natt, i all slags vær...

Først i 2005 vedtok fylkestinget å gjøre ferdig Dalsfjordsambandet. Oppstart var satt til 2009, og broen skulle stå ferdig i 2011...men sånn gikk det ikke helt.

 2011 er de godt i gang med arbeidet men langt fra ferdig...

Lystriper etter fergen som tok seg en tur over fjorden 



Ja så var den der. Broen som har skap stor snakkis i fylket. Men vi er nå stolte og glade for Dalsfjordbrua som åpner i dag. Gratulerer Askvoll og Fjaler!

Bildene mine kan nok ikke måle seg med David Zadig, vår proffesjonelle fotograf i bygda, som har tatt bilder gjennom hele prosessen. Nå har han fotoutstilling - "Dei som bygger bruer" på Dale senter og den skal eg så klart ha med meg. Gleder meg å se! Utrolig dyktig fotograf. Like imponert hver gang eg ser hvordan han klarer å gjøre uinteressante motiv om til fantastisk flotte og tøffe bilder.

Nei - nå må eg henge i så eg får med meg broåpningen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar