onsdag 11. desember 2013

Nikon D600 - "Dust issue" og reklamasjon

Nå er kamera sendt inn for 3 gang løpet av 6mnd. Litt lei meg...eller faktisk veldig lei meg! Blir ingen fotografering på en stund...
Eg har hatt mange Nikon dslr kamera og vært kjempe fornøyd med mine Nikon produkter. Aldri har eg opplevd makan til partikler på så kort tid som med mitt nye D600. Er ikke bare litt, men umåtelige mengder. Og det merkelige er at det kommer tilbake i sammen store mengden, konsentret på samme plassen. Rart til støv å være??? Derfor vil eg ikke kalle det støv, men partikler.
Eg nekter å godta at dette må eg bare leve med, slik eg ser noen Nikon brukere på nettet skriver, for D600 er så godt kamera i seg selv. Nei, ikke denne dama godtar dette! For dyrt kamera til å bare la seg finne i det. Prinsippsak - en forbrukerrett å klage og den skal eg for første gang i mitt liv, nytte meg av.
Eg har sammenlignet med andre kamera som er eldre enn mitt (akkurat 1år) og er ikke i nærheten av samme problem. Ser det er veldig mange D600 eiere som fortviler over samme problemet. Og dette er et herk å redigere på, tar så himla lang tid...

Etter knappe 2 uker etter siste (nr2) innlevering til verksted og nesten ikke i brukt, ser bildet slik ut i øvre venstre del av bildet og dette er bare litt av bildet, utlkipp av et orginalbilde.

Forhandler støtter meg, så nå er eg spent på hva Nikon vil gjøre med dette - eg krever nytt kamera siden de ikke har klart å løse problemet tiltross for flere innleveringer. Eg kommer til å kjøpe Nikon produkter igjen - ingen tvil om det. Alle kan få produksjonsfeil.

D600 er mitt første fullformatskamera. Kostet meg "flesk" og veldig leit å støte på så mye problem etter så kort tid.

Etter kreftbehandlingen, fikk eg en voldsom utmattelse og ble sengeliggende i nesten 1år før kroppen klarte å gjøre noe fysisk. Å løfte D300'n med objektiv ble for tungt, 5knips og eg var totalt utslitt. Så fotografering ble lagt på hylla. Har hatt lyst å prøve fullformatskamera, men D800 har vært så himmla dyr.
Eg solgte D300 før den ble for vanskelig å selge og eg hadde heller ikke overskudd til å bruke det. Da satt eg meg et mål om å kjøpe fullformat når formen ble så bra at eg klarte å gjøre noe fysisk i mer enn 30min. Da skulle eg ta opp igjen fotografering litt og litt. Eg ble glad når D600 kom for det var et rimeligere fullformat kontra D800 og lettere i vekt.
Ble veldig positivt overrasket over forskjellen fra D300/D7000 til D600 og angrer ikke på at eg gikk over til fullformat (FX), men bare så lei meg for at det har vært mer styr med det og inne på verksted mer enn eg har fått glede meg over å bruke det. Fotografering er god terapi i opptreningsfasen og eg blir litt ruset på den gleden det gir meg - håper dette løser seg fort... :)

I kveld skal eg på julemiddag med fotoklubben i Førde. Noe å se fram til :)))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar